sunnuntai 29. huhtikuuta 2012


Palvelukokonaisuudet korvaavat ”irtopalvelut”?



Hius alalla on yleisesti totuttu ostamaan ja myymään yksittäisiä palveluita, sekä kotihoito tuotteita. Kyseisen palvelumuodon suosio on siinä, että asiakas kokee että hän maksaa juuri siitä mitä hän ostaa. Ongelmia taas on tullut asiakkaiden mielestä siinä, että kun he ostivat raidat esim. 75€, hän kuitenkin kassalla joutuu pulittamaan 85 €. Syy siihen on tietenkin se, että hintaan on lisätty hiusten pesu, kuivaus ja ehkä vielä jotakin muuta.

Alalla toimivien ammattilaisten kanssa keskustellessani olen kuullut, että heitä harmitta välillä kun asiakkaat eivät ymmärrä, että heidän suosittelemansa kotihoitotuotteet antaisivat parhaan mahdollisen toimivuuden hiuksille.

Palvelukokonaisuudella voitaisiin parhaimmillaan tarjota parempaa palvelua, kokonaisvaltaisesti parempaa hinta laatu suhdetta ja hiusten toimivuutta myös hoitokäsittelyiden välillä. Miehille tarkoitettu hiusten hoito yritys on jo rohkeasti ottanut ensiaskelia palvelukokonaisuuksien muotoilemisessa. Sen erilaiset asiakasjäsenyydet antavat asiakkaille juuri niitä palveluita ja kotihoitotuotteita, jotka heille parhaiten toimivat. Toivon että kyseinen palvelumalli menestyy hyvin, sillä uskon tulevaisuudessa monen palvelutarjoajan luopuvan ”irtopalveluidenmarkkinoinnista" ja siirtyvän kokonaispalveluun.

Kauneuden hoitoa tarjoavat yritykset eivät voi välttämättä heti siirtyä kanta-asiakas kortti tyyppiseen toimintaan, eivätkä asiakkaat tietenkään ole heti niitä valmiita ostamaankaan. Paketoimalla asiakkaan tarpeisiin sopivia hoitopaketteja kotihoito tuotteineen, voitaisiin asiakkaat saada ymmärtämään palvelumuotoilun hyvät puolet. Uuden tyyppisten palveluiden muotoilu mahdollisuudet lisääntyvät palvelun tuottajien ketjuuntumisen myötä.


 Ilolla seuraan alamme kehitystä ja toivon, että uusia tapoja markkinoida ja toimia alalla syntyy, sillä me kaipaamme monimuotoisia palvelun tarjoajia menestyäksemme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti