sunnuntai 9. lokakuuta 2011

Alv nousee, olemmeko valmiit?




Kampaamo alan alv kokeilun päättyminen alkaa näkyä tammikuussa 2012.
Verokannan alentaminen 22%:sta 8%:iin oli osa laajempaa Euroopan unionin jäsenvaltioilleen mahdollistamaa kokeilua vuoteen 2010 asti, jota jatkettiin vuoteen 2011 asti.
Alv:n kokeilu on pudottanut valtion tuloja 50 miljoonaa euroa vuosittain.
Päättäjien mielestä alv kokeilu ei ole vaikuttanut riittävästi hintojen alenemiseen tai työllisyyden lisäämiseen.
Alv:n nosto takaisin ei taatusti paranna tilannetta, päinvastoin se lisää harmaata taloutta ja kaataa pienempiä yrityksiä.
Lisäksi kampaamopalveluiden hintojen nousu vähentää entistä enemmän kampaamotuotteiden ostoa.
Nettikauppa on uusi haaste kampaamoalalle. Herää kysymys, kannattaako tuotemyynti enää kampaamoissa?

2 kommenttia:

  1. Vaikeita kysymyksiä...

    Mietin tässä vain, että me kauneudenhoitoalan yrittäjät olemme maksaneet kaiken aikaa korkeinta mahdollista alv:a ja siitä huolimatta yritykset pyörii (toiset tietysti paremmin, toiset huonommin). Vielä kun tähän lisää sen, että kampaajalla käydään kuitenkin useammin ja varmemmin kuin kosmetologin pakeilla, niin en tiedä pystyykö tuo alv:n nosto pelkästään ketään yrittäjää kaatamaan. Harmillista se tietenkin on. Vaikutus on suurin varmasti juuri pieniin yrityksiin.

    Nettikauppa tietenkin on koko ajan kasvussa, mutta sieltä ei voi palvelua ostaa ja siksi se ei mielestäni pysty ikinä syrjäyttämään osaavaa/palvelevaa liikettä. En näe tätä ongelmaa niin suurena kauneudenhoitoalalla, en tiedä miten muut alan kosmetologit asian näkevät? Mistä tämä ero kampaamojen ja kauneushoitoloiden välillä johtuu?

    VastaaPoista
  2. Mielestäni alv:n nostaminen tulee varmasti olemaan monelle alan yrittäjälle todellakin suuri haaste. Varsinkin liikkeet, joissa ei ole vielä liiketoiminta vahvoilla eli kanta-asiakkaita ei ole riittävästi.

    Sellaiset liikkeet, jotka muutenkin kilpailevat hinnoilla koko ajan tulee varmasti vaikuttamaan ja pienentämään yrittäjän kynnystä olla maksamatta veroja työstä.

    Jos asiakas on jo muutenkin vakiintunut kampaamopenkkien kuluttaja, tulee hän varmasti kuluttamaan penkkiä jatkossakin. En oikein jaksa uskoa, että asiakas jättää sen takia tulematta. Omasta kokemuksestani voin puhua, että kampaajalla käynnistä ei haluta tinkiä. Tingitään sitten jostain muualta.

    Nettikauppa on kyllä haaste johon kampaajien tulisikin vastata jollain tavalla. Palvelua et voi ostaa netistä, mutta tuotetta kyllä.

    Mielestäni yksi hyvä vaihtoehto voisi olla tähän uusien palvelupakettien kehittäminen. Eli parturi-tai kampaamopalveluihin sisältyisi käytettävät kotihoitotuotteet. Maksu olisi korkeampi tietenkin, mutta sillä saataisiin myytyä asiakkaalle tuotteet kotiin ilman, että suosittelemme repertuaaristamme jotain tuotetta ja asiakas kotiin mennessään ostaa sen netin kautta.

    VastaaPoista